måndag, september 03, 2007

Fråga?

Vilka slutsatser drar ni kunskapsmässigt av utbildningen hittills? Jag tänker då främst på vilka insikter ni eventuellt fått utifrån blocket "Människan & Förändring" och som är användbara i er egen ledarsituation?

Fredrik

8 kommentarer:

Blogger Monika sa...

Hej Fredrik!
Jag saknar det materialet som Du gick igenom på vår första skolledarutb. Visst var det så att vi skulle få det skickat via mail, eller??
Ha en bra dag!
// Monika

10:54 fm  
Blogger Fredrik Svensson sa...

Marianne skickade det materialet dagen efter eller samma dag.

10:56 fm  
Anonymous Anonym sa...

Hej...
Svårt att formulera några slutsatser redan nu. Känns som att vi nyss har bara har börjat.
Hjärnan och forskning kring den och samspel med världen utanför är alltid intressant och man funderar på hur vi rent "biologiskt" lägger upp utbildningsplaner etc utifrån kunskap om hjärnan. Detta är ju ett mycket komplext område så någon direkt koppling är svår att se. Man måste vara mer insatt och förstå för att själv kunna dra rätt slutsatser.
Då är det enklare och mer konkret när det gäller iPod etc....pratade om detta med några lärare på skolan och dom tycket att det var bra och sa att om vi inte köper in iPod´s så kan man ju använde iTune och skicka hem "snuttar" till elevernas datorer. Funkar ju det också!
Jag skulle vilja ha lite mer tid också att samtala med andra och reflektera tillsammans - över "sakernas tillstånd".....visst vi kan maila o blogga o så....men föredrar "strukturerat tankeutbyte" IRL!

Det är väl åldern.....*ler*

Mvh/Stefan

6:07 em  
Blogger Monika sa...

Du har rätt Fredrik ang. materialet...jag antecknade en hel del men Du sa så många bra saker...under det utbildningstillfälle!!
Jag håller faktiskt med Stefan att det känns som vi nyss har börjat och det är svårt att dra några slutsatser ännu......men det har gett en hel del inpulser och tänket finns med hela tiden......
// Monika

11:01 em  
Blogger gotländskan sa...

Hej Fredrik !

Nya tankar och infallsvinklar lyfter.Efterlyser fler diskussions-tillfällen kring framtidens ledarskap.

Birgitta

8:25 em  
Blogger Lena sa...

Jag har tänkt en hel del på perspektivkrocken mellan elever och lärare då det gäller det digitala. Hur kan undervisningen anpassas i nuvarande lokaler? Jag tror att lärare i framtiden blir en sorts organisatörer där övriga samhället står för den mesta kunskapen.
Lena

8:43 em  
Blogger Studierektorn sa...

Jag har bara varit med en gång hittills eftersom jag missade de två första kurstillfällena. Vid detta tillfälle tyckte jag att Fredrik med sin genomgång av olika kommunikationsstrukturer i hjärnan (hos människor födda före och efter 1980) satte fingret på en känsla som jag har haft ett tag, vilket bidrog till att min bild klarnade lite.

Jag blev också lite inspirerad av de tekniska hjälpmedel som presenterades. Bland annat tycker jag att det vore en fantastisk möjlighet för vissa elever om de kunde spela upp filmade lektionsmoment/genomgångar tills de själva förstod. Detta vore ju ett sätt att individanpassa undervisningen mer, för att inte tala om att sättet det skulle bidra till att jämna ut vissa klasskillnader. Det finns trots allt elever idag som av socioekonomiska skäl aldrig har haft tillgång till datorer hemma, vilket gör att de hamnar i ett digitalt utanförskap - trots att de är födda efter -80.

Vi ses imorgon!

Natasja

9:22 em  
Blogger Kerstin sa...

Det har varit mycket intressanta ämnen som tagits upp, jag har fått tankeställare åt både ena och andra hållet. När vi nu får möjlighet att bearbeta det vi hört på torsdagspassen genom blogg och iPod så blir det säkert lättare att befästa det vi pratat om. Jag, trots att jag föddes långt före 1980 :-), tar lättare till mig kunskaper och nya synsätt om jag får in det genom flera olika sinnen: hörsel, tal, skrift, ögon ...
Kerstin

10:12 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida