fredag, september 07, 2007

Reflektion 1

Nu är det dags att börja ta möjligheten att reflektera. I diplomet ni kommer att få efter utbildningens examination så kommer det förutom valt specialområde också framgå om ni varit aktiva och bidragit till andras lärande genom reflektion i undervisningssituationer och/eller blogg. Det kan ju bli snyggt på diplomet då man tex söker jobb etc. Det kommer inte att framgå om ni inte deltagit dock.

Vi har nu passerat några områden som hjärnan, digital kommunikation och nu även börjat nosa på marknadsföring av skola.

Reflektionsuppgift 1: Koppla ihop och resonera tillsammans i gruppen om hur huvudområdena vi just passerat/passerar hänger ihop och hur ni kan använda slutsatserna i er verksamhet.

Diskutera genom att lämna kommentarer på bloggen och svara på varandras kommentarer.

Lycka till :-)

Fredrik

6 kommentarer:

Blogger Studierektorn sa...

Efter att ha deltagit i de seminarier som behandlade digital kommunikation respektive varumärkesrelationer har jag funderat på hur undervisningen skulle kunna målanpassas för att förbättra kommunikationen och relationen till nuvarande och potentiella kunder.

Det vore naturligtvis optimalt om alla elever hade bärbara datorer, Ipod eller liknande, samt om vi kunde erbjuda ständigt öppna digitala klassrum...i ngn virtuell värld som eleverna tycker om att besöka - i alla fall som ett alternativ. Kanske kommer konkurrensen mellan skolor i framtiden bestå i skillnaden mellan skolorna i elevernas virtuella världar... (animation, layout, skådespelare etc) :-)

För att nå eleverna via deras kommunikationsplattformar har vi tidigare bland annat marknadsfört oss på Lunarstorm och Playahead. Dessa håller (enligt DN) nu på att förlora mark till förmån för utländska sidor, vilket vi troligtvis kommer att ta till oss i årets marknadsföring genom att synas på MySpace och Facebook. Att marknadsföra sig i ngn virtuell värld skulle också kunna vara ett alternativ, vilket Kaj föreslog senast. Vi har dock valt att lägga mer av vår marknadsföringsbudget på att bli sedda av föräldrarna, eftersom vi vet att det är via dem som eleverna ofta hittar oss.

9:43 fm  
Anonymous Anonym sa...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

1:23 em  
Anonymous Anonym sa...

Det har varit intressanta områden att "nosa" på. Inte helt lätt att koppla ihop dom till någon slags fungerande helhet. För detta krävs mer tid, kunskap och förmåga.
Men som alltid samlar man på korn här och var försöker få in dom i den egna verksamheten/världsbilden.

När det gäller marknadsföring för min del, så är det mest väsentligt att vårda de "kunder" vi redan har. D.v.s ta hand om elever och vårdnadshavare under de första 6 åren så att de ser fortsättningen på vår 6-9 skola som naturlig och inte väljer en annan friskola efter år 5.

Vill också passa på att ge Kaj en eloge för att på ett mycket kontruktivt och kortfattat sätt beskriva utgångspunkter i byggandet av Varumärken.

Hej hopp.....vi ses på torsdag!

/Stefan

1:25 em  
Blogger asa.johansson sa...

Jag sitter varje vecka och förundras över hur spännande och intressanta ämnen vi får ta del av.
Plockar godbitar ur de olika föreläsningarna och förmedlar till mina kollegor.
Framför allt fastnade jag för Fredriks kommentar första tillfället, där han påpekade att vi som arbetar i skolan ofta ser skolan som en arbetsplats för vuxna i första hand, men att den i första hand ska vara en plats för barnen. Vi vuxna kommer betydligt längre ner på listan.
Ofta gör vi saker för oss vuxna och för föräldrarna. Fokus har flyttats från undeervisningen och ligger mer på pappersprodukter.
Delen om att bygga varumärken tycker jag är jättespännande!
När jag berättade för min rektor att vi håller på med det svarade hon att det arbetar vi inte med hos oss. Det tror jag är helt fel.
Alla skolor måste idag bygga ett starkt varumärke för att locka de kunder man vill ha. Och jag tror att vi gör det omedvetet på skolan. Nu behöver vi bli medvetna om vad vi gör och varför.

Ses på torsdag.
Återgår till att ha barnen i fokus (under en mattelektion...)

Åsa

12:09 em  
Blogger Lena P sa...

Alla de områden vi har passerat är basialt tänkande när man arbetar i näringslivet, speciellt hjärnan och varumärket då dessa i mycket bygger ekonomin i företagen. Jag tror inte att man skall dela in i elever lärare och övriga utan istället se helheten på skolan. Där alla kuggar är lika viktiga för att en fortsättning skall kunna ske. Däremot tror jag att skolor generellt måste bli mer humaniärt ekonomiska då man arbetar med mjukvara i en fysisk miljö.
Jag tror jag tror på sommaren... Det börjar likna en predikan, men jag tror att många gånger utgår skolor ifrån vad dom tror att föräldrarna efterfrågar istället för att bjuda ut det som dom har, att man inte riktigt litar på sin egen kompetens och drivkraft.
Skolor har svårt att bygga på egen erfarenhet och kunskap eftersom tänket som en företagare har inte finns med i utbildningen. Ämnen som marknadsföring, reklam och ekonomi tillhör inte skolans värld, utan där skall endast humaniora råda.
Skall vi verkligen rikta in oss på bara föräldrarna? Har dom verkligen den tiden att sätta sig in i alla fantastiska skolors program ? Eller är det så att dom i de flesta fall tar den smala vägen och lyssnar på barnen och andra föräldrar i närmiljön ?
Vi kanske skall satsa mer på marknadsföring på barnen då vi vet att dom har ett stort inflytande på föräldrarna ? Om vår skola syns utanför vårt område, är det bra för verksamheten ? Påverkar det kvaliteten i vår undervisning ? Elevunderlaget ? Är det bra att lära barnen att kommunikation skall ske via cyber ? Vad händer då med dialogen och diskussionerna ?
Jag tror (nu är jag där igen) att vi måste integrera skolan i vår vardag på ett helt annat sätt än vad som idag sker. Det blir lätt vi och ni tänkande över det, där skolan många gånger lever i en egen värld med egna parametrar.

1:52 em  
Blogger Peder Westman sa...

Intressant och spännande att ta del av era tankar om föregående träffar.

Själv upplever jag att vi som ledare/blivande ledare för skolan behöver se längre än till enskilda områdens påverkan på skolan. Om vi ska bygga Sveriges framtida skolor anser jag att vi måste, i ökad utsträckning, bli en del av samhället där vi verkar. Skolan kan inte förbli en sluten instans med egna spelregler. För att koppla samman detta med våra utbildningstillfällen använder jag mig av exemplet marknadsföringen av skolan. Under två träffar får vi på ett intressant sätt inblick i både varför och hur detta kan ske. Det är lätt att få känslan av att arbetet med marknadsföring ägs helt av skolledningen, ett arbete som läggs ovanpå den redan befintliga arbetsbetsuppgiten som ledare. Min reflektion gällande marknadsföring är att arbetet bör starta på en annan nivå, en nivå där både elever tillsammans med lärare (gärna även föräldrar till en viss del) är involverade och där resultatet blir en levande marknadsföringsplan med massor av ambassadörer. Hur skulle detta kunna ske, tja tänk er att vi börjar med utmana våra elever att fundera i hur de vill forma/vidareutveckla den egna skolan tillsammans med våra lärare. Då menar jag inte utveckla i meningen att byta läromedel, köpa en soffa till eleverna utan tänk lite större. Skolans ledning skapar förutsättning för skolans ”invånare” att påverka, utmana och tillsammans skapa en levande vision för framtidens skola. Ur detta kort och långsiktiga arbete kan många positiva följdeffekter komma naturlig, exempelvis levande antimobbingplan, större delaktighet i undervisningen, trivsel i skollokalerna, undervisning anpassad utefter LPO94, marknadsföring genom mun mot mun metoden, ökad skoldemokrati, osv.

Om vi vill bygga en skola som är attraktiv i närmiljön så anser jag elevkreativitet bör vara en grundingrediens i arbetet.

Syns på torsdag!

11:14 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida