torsdag, september 13, 2007

Digitala invandrare klämmer sig in- ungdomarna flyr!

Läste om en tjej på idg.se idag. Artikeln hette "Nu är facebook kört" av Linn Ogelid 19. Hon berättar att Facebook blivit tillgängligt (för enkelt) så att tom de över 25 hittat dit.
Hennes pappa hade lagt in en "friend request" på henne. Hon låste sina foton och gick genast ur nätverket. Hon väntar nu på en ny mötesplats utan sin pappa på nätet.

Kanske är det så att barn och ungdomar vill ha sina mötesplatser för sig själva?
Den belåtna minen på min 12-åring när hon ändrat ringsignal på min mobil eller när hon förklarar en funktion på mobilen som jag inte fattade är kanske inte bara fel. Eller min 8-åring som kallar mig värsta dålig på Spongebob delivery på www.spela.se.

Koll måste vi ju ha- att vi ska delta på samma ställen är inte lika självklart tycker jag.

Jonas

3 kommentarer:

Blogger MarianneW sa...

Du har en poäng i det du skriver: Koll måste vi ha men kanske inte delta. Jag har iaf blivit "addad" på min dotters Facebook men hon är 25....

4:25 em  
Blogger Fredrik Svensson sa...

Bekräftar tesen och den digitala ravinen ;-) Men å andra sidan drog jag också ifrån "grillkiosken" när morsan och garsan dök upp... ;-)

4:27 em  
Blogger Monika sa...

Det är väl klart att man vill ha koll på vad de håller på med, men att de måste få ha sitt egna forum ...från den vuxnas sida så tror jag det handlar om osäkerhet, okunskap...vi är inte trygga....hur är det med kontrollbehovet...tilliten osv ????

2:02 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida