söndag, september 16, 2007

Den bärbara datorn....Lika självklar som pennan??

Har tittat på filmen som handlar om de nya förutsättningarna som ges elever, lärare och skolledningen på de skolor som satsar på bärbara datorer till varje elev.....en intressant och inspirerande film.
Jag fick tankar och ideér om hur man kan jobba med bärbara datorer i förskolan...sfi-utbildningen, som ett pedagogiskt verktyg och göra det lustfullt och meningsfullt som exempelsvis, språkutveckling.
Våga utveckla lärandet i Förskolan, med hjälp av datorer.....visst finns det idag, datorer på förskolan, men det varierar otroligt......(det kanske finns någon dator i något rum nånstans....)det finns en "rädsla" hos många i personalen inför det här med att arbeta med datorer som ett hjälpmedel.
Jag tycker man ska se lärandet i 1-16 års perspektivet.

Skulle kanske börja med att personal fick möjligheten till bärbara datorer och väcka intresset.......???

Tacksam för tips: Om var man kan man söka och hitta bra språkpedagogiska program för förskolebarnen 1-6 år ??

Hälsningar!
// Monika Jonsander

1 kommentarer:

Blogger Björn Sundberg sa...

Hej,

Här nedan är några länkar som kanske kan vara till hjälp.
Jag har desutom en ganska utförligt forskningsstudie kring språk med iPod och Podcast som hjälpmedel, maila mig din postadress på sundberg@inlife.se så skickar jag ett exemplar.

http://eurotalk.com/en/product.php?productid=AMT5010

http://www.dromeda.se/ordboken/ordboken.html

http://swedlang.blogspot.com/

6:31 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida