torsdag, september 27, 2007

Gruppen

Nu har ni lärt känna varandra ganska bra i de två grupperna och frågan är hur stor betydelse gruppen har för det ni får med er från varje utbildningspass?
Vilket ger mest - vad läraren förmedlar eller gruppens diskussioner och reflektioner? Eller är det en mix av allt? Kan man över huvudtaget ställa en så´n fråga?
Ja, jag vet att jag just har gjort det...:-)

Marianne (som längtar till fetaostens land)

6 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Vad som ger mest?

Det handlar om en kombination av vad föreläsaren talar om, hur det presenteras samt vår interaktion i detta.

Helheten - i så fall.

Jag tycker att vår gemensamma tid är kort - borde vara längre för mer utbyte när föreläsaren är med. Visst, vi kan blogga här men det blir aldrig detsamma - inte för mig i alla fall.

"Call me oldfashion"

Ibland kanske vi skulle ha heldagar med den andra gruppen för att komma åt detta med mer tid?

Det får inte bli "snuttefierat"!

Våra föreläsare är kunniga men ibland känns det att vi är grupp 2 samma dag. Det är stora och svåra ämnen som skall manglas igenom på 3 timmar!

"Ett ögonblicks insikt är ibland värt ett helt livs erfarenhet" (Holmes)

...skrev Stefan när hösten gör sig påmind utanför fönstret.

12:08 em  
Blogger Lena sa...

Jag håller med dig om att tiden gärna kunde vara något längre. Jag antog från början att tiden var till halv fem för oss på eftermiddagen. Det kanske är fler än jag som tycker att de som har möjlighet gärna kan stanna den stunden för gemensam reflektion.

Tankekorn släpps ju ofta från föreläsarna, men för att få dem planterade i växtjord behöver vi säkert än mer vatten av varandra.

Gruppen är jätteviktig i kombination med de goda föreläsarna. Jag blir glad varje gång vi möts, härliga människor med massor av erfarenheter.
Lena

6:01 em  
Blogger Studierektorn sa...

Jag håller med föregående bloggare om att lite mer tid med gruppen hade varit bra. Däremot skulle jag nog ha svårt att vara frånvarande en hel dag i veckan.

Liksom Lena blir jag glad varje gång jag har varit på Rektorsakademien. Detta beror nog på en mängd faktorer, föreläsarna/föreläsningarna, gruppen, personalen och lokalerna. Dessutom tycker jag att det är skönt att få en liten timeout från gymnasiet tempo, krav och utmaningar, vilket gör att jag kommer tillbaka till jobbet med förnyad energi och inspiration.

Av samma anledning är jag tacksam för att vi inte har mängder av kurslitteratur att ta till oss mellan varje föreläsning.
Allting känns lättsamt och kravlöst, vilket har varit bra i början av läsåret då det är extra högt tempo på skolan.

8:11 fm  
Blogger Monika sa...

Visst får man en hel del påfyllning, efter varje utbildningstillfälle......

Det är intressanta invallsvinklar både från föreläsaren och gruppens diskussioner och sen så självklart så reflekterar man både under tiden man är där och efter utbildningspassen.
Man föröker ta till sig så mycket man kan!!!

Eftermiddagspasset går så väldigt fort......och det står ju för mig att det är mycket intressant och trevligt!!

Att tiden inte alltid räcker till.......Ja så tycker jag att man ofta numera känner!! :-)

Vi ses på torsdag igen...under 3 intensiva timmar!! :-)
// Monika Jonsander

8:06 em  
Blogger Elisabet Streling sa...

Jag ser fram emot varje torsdag och skolledarutbildningen. Både att möta gruppen och de intressanta föreläsarna.

Ämnena för de olika kurstillfällena är aktuella och väsentliga för mig som skolledare.

Att få ta del av andras tankar och även bidra med något själv känns också viktigt.

Kurstillfällena sätter igång tankar och reflektioner som man kanke inte alltid kan/vill skriva så här på bloggen.

Lite mer tid för reflektioner i gruppen kanske mellan 16-16.30 skulle vara bra tycker jag.

5:42 em  
Blogger Peder Westman sa...

Hej,

En grupps styrka är varje individs egenskaper som denne bidrar med i gruppen.

Under föreläsningarna känner jag att jag får information gällande aktuella saker, alla känns relevanta inför rollen som skolledare/rektor. Men för att göra om informationen till egen kunskap måste jag få pröva de idéer som dyker upp under föreläsningarna genom diskussion eller motsvarande. Jag vet dessutom att alla personer i deltagandegruppen sitter på mängder med olika erfarenhet och olika synsätt.

För min del så skulle jag vilja komplettera föreläsningarna med att arbeta med diskussioner utifrån given problemställning. Ex. vilka fördelar finns det med friskolor kontra kommunala skolor? Risker/fördelar med sponsring? Vilka delar kan skolledningen ”outsourca”, mm.
Förslagsvis minskas föreläsningstiden och sista timmen ägnas åt gemensamma diskussioner. Dessa frågeställningar som diskussionen utgår ifrån kan med fördel vara kopplade till dagens ämne och kan ha skickats in innan av oss deltagare.

12:26 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida